Mua ilmeisesti pidetään tätä nykyä jonkin sortin vineejänä supr-channelilla, joten ajattelin kerrankin tehdä kokoavan näkemyksen siitä, miksi orc mun mielestä on "imbalanced", kun mun kanssa siitä joutuu joka toinen päivä joku napisemaan kilpaa. Kysymys on siis henkilökohtaisesta mielipiteestä, enkä odota, että porukka on mun kanssa tästä 100% samaa mieltä tai että pitäisi edes olla, imbalance tai sen luokitus on yleensä hyvin sidonnainen henkilökohtaisiin heikkouksiin tietyissä matchupeissa tai pelitilanteissa, sen takia ei ikinä voi olla turhan objektiivinen tarkastellessaan eri racejen suhteita toisiinsa tietyllä pelitasolla. Tämä teksti on siis vahvasti subjektiivista sen vuoksi, etten itse ole orc-pelaaja en pysty näkemään asioita yleisestikään hirveän hyvin toisesta vinkkelistä, kuin siitä night elfin näkökulmasta. Tämä siis johdantona eli ei aloiteta mitään "vinetään kilpaa siitä onko peterra oikeassa vai väärässä" vaan jätetään täysin mun henkilökohtaisen mielipiteen tasolle. Ensinnäkin pyrin nyt käyttämään ihan faktatietoa örkistä sekoittamatta minkään racen suhteen mitään erityistä yksittäistä taktiikkaa sinne sekaan. Lähdetään liikkeelle patchista 1.22 ja sen vaikutuksesta örkin mahtavaan nousuun. Useimmiten kuulee monen pelaajan sanovan, ettei ne 1.22:n muutokset mitenkään muuttaneet sitä tilannetta orcin ja muiden racejen suhteesta, joka mun mielestä on väärin. Se psykologinen viesti örkeille, kun elfiä ja humia nerfattiin oli selvä, blizzard halusi tietoisesti vahvistaa orccia ja kaikki elfiin ja humiin toteutetut muutokset on ensisijaisesti SUURIMMIN örkkiä hyödyttäviä muutoksia, lukuun ottamatta dryadin nerfiä, joka näyttää hyödyttävän UD:ta huomattavasti enemmän. Ensinnäkin tornitus humilta: 1.21 tilanne näytti erittäin vaikealta örkille, kun human pelaajat käyttivät melkein joka pelis taktiikkaa tier2 caster ja towerpush, joka oli lähes mahdoton pysäyttää, koska torneja korjaavat militiat oli liian sitkeitä hitaasti liikkuville ja hyökkääville orc-uniteille. Tästä blizzard teki muutokset, jossa humin torneja nerfattiin siten, ettei niillä olisi enää niin nopea korjausspeed, että örkin unitit niitä eivät alas saisi. Tällä hetkellä kyllä edelleen humanin tornitus tier2:lla on orcille paha, mutta se on nyt counteroitavista huomattavasti paremmin (kts. grubby, lyn). Tornitus ei ole toimimaton taktiikka, mutta tuo korjauksen hidastaminen vaikeutti tornien pystyttömästi örkin basen lähettyville, jolloin humanit joutuvat yhä useammin ottamaan enemmän rangea örkin baseen ja örkille avautuu mahdollisuus saada countereita torneihin (demolishereita on alkanut näkymään tässä patchis). Myös puolustavat tornit ovat taas kunniassa, koska nyt niiden attackspeedi ja range on enemmän tasapainossa humanin kanssa ja on mahdollisuus todellakin saada ne tornit alas ennenkuin ne menee ylös. Kuitenkin elfeillä oli jo näihin tornituksiin countereita patchis 1.21 samoin UD:lla, joten näkisin tän muutoksen ensisijaisesti hyödyttävän örkkiä. Monet sanoo, ettei näillä itemien muutoksilla olisi ollut mitään vaikutusta matchuppiin elf vs. orc, eli staffit ei enää ole "kierrätettävää tavaraa kuten ennen". Tää on niin huono statement mun mielestä, koska se vaikutus on aivan uskomaton siihen matchuppiin. Ennen elfi saattoi vaihdettavien staffien ansiosta todellakin tier2:lla juosta sinne ihan orcin basen sisälle asti, ja staffia vaihtamalla pitää siellä harassia yllä ja healata moonwelleillä (ns. staff-telestaff-abuse). Nyt kun night elf ei voi vaihtaa staffia on huomattavasti suurempi riski juosta örkin basen sisällä rakentuvien tier2 rakennusten kimppuun, koska luultavasti joudut käyttämään "elintärkeän" tp:si päästäksesi sieltä ulos. Tämän vuoksi staffimuutos vaikutti aivan suorasti elfin harass-kykyyn örkkiä vastaan tier2:n alussa. Nyt se on enemmän sääntö, että örkki saa kerralla tier2 produn ylös kuin poikkeus. 1.21:ssa se oli huomattavasti vaikeampaa staff-telestaffia hallitsevaa elfiä vastaan. Nämä muutokset mun mielestä tukee huomattavasti enemmän örkkiä kuin mitään muuta racea ja heikentää elfin ja humin painostuskykyä matchupeissa suorasti. Näin ollen orc voitti näistä muutoksista enemmän kuin esim. UD. 1.21 loppupuolelle yleistyi lynin ja who:n esimerkillä ns. voimakas blademasterin käyttö, jossa tp myytiin ja korvattiin sen ostamalla bladelle itemeitä, jotka nostaisivat sen painoarvoa (tästä esimerkkinä että täys hp lvl1 blade voittaa kahdel circletit pelin toisiksi vahvimman agility heron DH:n lvl2:lla täydessä hp:ssa. Tämä keksintö keskittää voimavaroja yhden heron voiman kasvattamiseen oli yllättävän hyvä örkille, koska äkkiä huomasi, että bladea ei voikaan counteroida silleen kuin se loogista olisi, eli varustaa oman heron circleteillä tai muilla itemeillä, koska muut herot eivät saa siitä niin suoranaista hyötyä kuin blade, koska blade kasvattaa kovasti critical voimaansa jokaisella itemillä joka sillä on kun taas muut herot kasvattaa vaan basedamageaan, mutta eivät siltikään tapa kovinkaan remarkable nopeasti vihollisen heroja. Tämmönen blademaster nosti melkoisen mylläkän 2008 vuonna, sillä örkki vei lähes 80% kaikista pro-tason turnauksista ja sama meno on jatkunut koko 2009. Ongelmana tässä takussa on se, että mikään race ei tällä hetkellä pysty counteroimaan örkin heroa suoraan. Orcit on tulleet hyvin optimaalisiksi niiden perustakulla, tier2 raider+grunt+sw/-+kodo vuosien mittaan, joten hyvällä bladen käytöllä örkit pystyvät tällä hetkellä pitkälle korvaamaan ne örkin entiset puutteet. Örkkien heikkous aina ennen oli se early tier2, nyt kun bladella on opittu heti alussa painostamaan vihollista on erittäin vaikea päästä käsiksi tier2 alussa tähän örkin baseen kovin vahvasti. Kun orccien tier2 rakennukset nousee ylös on melkein mahdoton enää ennen omaa tier3:sta saavuttaa mapkontrollia, koska orcilla on käytössä ensnare lähes joka pelis. Ensnare on se toinen pääpalikka örkin voimalle. Bladen vahvuuden niin suureksi tekee nimenomaan se, ettei vihollisen hero pysty karkaamaan sen damagea kun se lukitaan paikalleen ensnarelle. Kun muiden racejen yritykset hidastaa orccia tier2:lla tässä patchissa näyttävät valuvan hukkaan örkit keräävät usein yhä nopeammin itselleen mapkontrollin lvl3 bladella ja raidereilla. Ongelma on se, että örkkiä ei voi millään muulla rodulla harata kun ensimmäinen raideri tulee pihalle. Vihollinen on sidottu kuljettamaan TP:tä mukana joka kerta kun menee creeppaamaan, sillä mikäli örkki ilmestyy creepjackaamaan et varmasti välty surroilta, jos sillä on se raideri. Vaihtoehto on menettää heronsa joka haraa tai sitten olla haraamatta, koska yksikään hyvä örkki ei anna raiderien astuessa mukaan harata itseään. Tämän vuoksi örkille avautuu mahdollisuus ns. "kahden rintaman sotaan" eli näkymätön blade tekee jatkuvia creepjackeja viholliseen ja samalla scouttii missä se menee. Tällä välin toinen hero ja muu armeija creeppaavat eikä vihollinen pysty tähän ilman tärkeitä tier3 spellejä puuttumaan yhtään mitenkään. Kun örkit saavuttat lvl3/lvl3 herot ne usein hyökkäävät, tämä taistelu on useimmiten ratkaiseva, mutta mikäli örkin herot kasvavat tästä lvl4-lvl5 on viholliselle melkein mahdotonta enää voittaa. Orc saavuttaa heroedullaan niin suuren etulyöntiaseman ja heron häiritessä vihollista se pystyy samalla ostamaan scrolleja ja tekemään vaikka expansionin, kun vihollinen on sidottu. Ainoastaan täydellisesti pelattu alkupeli ja siitä jatkuva örkin voittaminen joka taistelussa yleensä on enää takuu voitolle. Yhdestäkin virheestä on tullut örkkiä vastaan kuolettava ja örkit ovat keksineet, että ne on nimenomaan vihollisen herot, jotka tekee niiden armeijasta niin vahvan. Elfin bear ja dryad on varsin helppo voittaa jollei siellä ole heroja combaamassa, samoin mass dott. Humanin mass caster yhtä lailla. Kaikkien vasta-armeijojen ongelma örkkiä vastaan on se, että mikäli herot kuolevat karkaaminen ensnarelta on mahdotonta ilman tp:tä jolloin yksikin herolossi voi aiheuttaa sen että armeijasi jää sen sileän tien vihollisen hampaisiin. Nämä seikat ovat nostaneet örkin siihen mitä se nyt. Muutos örkkien taktiikassa, joka on mennyt jatkuvasti vain heropainotteisemmaksi, on jättänyt monen kokeneen pelaajan suut ammolleen, koska tämä muutos pelityylissä ei ole counteroitavissa traditionaalisesti. Paras counteri vihollisen herofocuseen on herofocus, mutta ongelma onkin se, ettei vikkelää bladea ole puoliksikaan niin helppo tappaa, kuin on tappaa puolustuskyvytön etulinjaan ensnaretettu vastuksen hero. Örkki vaatii edelleen hyvin paljon basic trainingiä, mutta örkeillä on se raja, jossa ne saavuttaa koskemattomuuden yhdellä taktiikalla. Hyvä perustaktiikan käyttäjä pystyy tällä samaisella tier2-pohjaisella armeijalla käytännössä voittamaan minkä tahansa armeijan tässä pelissä, armeijan tieristä riippumatta. Tämä on tuskainen fakta monelle toisen racen pelaajalle, koska örkin heikko aika verrattuna muihin raceihin on hyvin lyhyt, örkki kontrolloi vahvoilla grunteilla peliä yleensä tier1-tier2, tämä lyhyt heikko kohta techissä, jolloin tier2 rakennukset eivät ole valmiit on niin usein korvattu kamppaavilla grunteilla tai haraavalla bladella, että tämän vaihtoehto on lähes poissuljettu. Tämän jälkeen orc saavuttaa mapkontrollin jonka jälkeen sä olet täysin riippuvainen siitä, mitä orc tekee, eikä niin, että örkin pitäisi adaptoitua suhun. Monet on sanoneet, että tää on vaan meidän vastaracejen pelaajien ongelma, ettei olla totuttu örkin uuteen taktiikkaan eikä siksi pystytä kehittään countereita. Totuus on kuitenkin se, että se loogisin counter blademasteriin ei toimi, koska se on niin sukkela, kun taas mitään suoraa counteria ensnare-abilityyn ei ole. Pelaajat pro-tasol ovat yrittäneet kaikenlaista, mutta tuloksettomalta on monen osalta näyttänyt ja örkit kontrolloivat edelleenkin. En usko, että lähiaikoina löytyy mitään jo kohta 9 kk jatkuneeseen taktiseen kehitykseen örkeil, vaikka kuinka yrittäisi miettiä, koska tää tilanne on vähän sama kuin elfin mass dott aikanaan kun sw:lla ei ollut skiniä, counteria oli lähes mahdoton keksiä, koska sitä ei ollut olemassa. Yrittäkää rakkaat orc-pelaajat jotka mun kanssa ovat eri mieltä, joskus itse miettiä järkevintä counteria bladeen, kun ette itsekään aina varmaan mirrorissa tiedä miten kohdata hyvin varusteltu blademaster. -peterra
|