Tässä ajankuluksi ajattelin vähä pistää näin jälkiviisaasti blogia eilisestä cw:stä, joka ei täysin mennyt cyberiä vastaan kaavan mukaisesti. Toisaalta tämä (taas) kerran palauttava kokemus siitä, että ollaan edelleen vulnerable team ja häviöt on meille edelleen enemmän kuin mahdollisia muistuttaa varmaan kaikkia, miksi jokaisen pitää henkilökohtaisella tasolla panostaa pelaamiseensa enemmän ja määrätietoisemmin, mikäli suprin nimis halutaan saavuttaa jotain oikeaa kunniaa. Ensimmäisenä listaan omat virheeni tuossa kyseisessä cw:ssä ihan vaan analysointina siitä, mitä tarkkaan ottaen tapahtui. Ensimmäisenä mulla ei ollut yhtään minkäänlaista warmuppia, joka on jokaiselle pelaajalle cw:ssä virhe. On todella upeaa katsoa cw, mutta kannattaa aina ennen omia pelejä hankkia joku ja pelata pari warm-up peliä. Vaikka olisitte aamulla täydellisessä "terässä" ja "pelikunnos" se ei välttämättä tarkoita sitä, että illalla ilman warm-uppia pystyisitte parhaaseen pelisuoritukseen. Tästä mulle tuli välittömänä karvaana palautteena se, että jäin ns. ratkaisijan asemaan cw:ssä, joko häviäisin meidän mahdollisuuden kokonaan tai sitten voittaisin ja keräisin kunniat päältä. Täydellinen tilanne monelle "mainettaan kasvattavalle pelaajalle". No valitettavasti siinä kävi juuri niin kuin odotin; voitonhalu ja warm-up eivät kohdanneet lainkaan. Jännitys ja paine aiheuttivat sen, että käytännössä epäonnistuin heti TM:ssä counteroimaan pelin helpoimman rushin, mass ghoul. Kaikista hauskinta tässä oli se, että näin vielä, että se oli tulossa, odotin peräti vastustajan reaktiosta, koska se sanoi ettei ole aikaa, että nyt se varmasti yrittää jotai joka ei toimi. Ja sieltähä se tuli...katoin, että jaa, sähelsin aow-creeppini jännitykses ja keskityin kaikkeen muuhun. Wow kuonoon tuli. Ei kuitenkaan mennyt kovinkaan montaa sekuntia tuon pelin jälkeen kun palasin maanpinnalle, tajusin että nyt tein sen mitä ei ikinä saa tehdä cw:ssä; annoin vastustajan voittaa helpolla takulla nopeasti. Se otti välittömän henkisen yliotteen ja aloitti myös seuraavan pelin täydellä painostuksella. Tämän takia olisi tärkeää cw:ssä aina olla valmis nimenomaan ekaan mappiinsa ja warm-upit kunnossa nimenomaan siihen. Siitä saa aina henkisen yliottee kun vie ekan pelin ja luo viholliselle paineet, että sen on pakko voittaa seuraava peli tai that's it. Silloin oma pelaaminen yleensä rentoutuu ja voi jopa voittaa 2-0. Kuitenkin mulla se EI alkoi edelleen takkuilevasti, arvasin, että se edellisestä pelistä huomasi kuinka helppoa mut olisi viedä, oletin sen aivan täydellisesti, että kyllähä se sitä samaa yrittää ja scouttasin sen äkkiä, tein myös toisen aowin varmistaakseni etten varmasti ottaisi samalta paskalta kuonoon. Se kuitenkin tajusi sen välittömästi ja vaihtoi strattia, olin välittömästi heikentynyt siitä, että olin tehnyt toisen aowin, nyt expansion ja tech olisi hitaampi halusin tai en ja tuo expansionin hitaus avaa UD:lle sen pienen pienen mahdollisuuden EI:ssä cancellata muuten niin free-expon elfille. No toivottomuus iski muhun, kun tein täysin laskennallisen virheen, kun luulin että ehtisin tappaa ne ghoulit ja skelet ennenkuin ne tuhoaa mun expon. Of course se viimeinen skele viimeisel iskul tosiaan ehtii tuhota sen exen ja meikäläiselle kyllä tulee tukalat paikat. Vihollinen nappasee siitä välittömästi henkisen yliotteen ja alkaa painostaa, joudun pelaamaan puolustuskannal koko aika yhdest elfin parhaista mapeista. Hienoa...onneksi kuitenkin itseluottamus palautui kun sain tuon pushin käännettyä, jonka jälkeen sain sen koko pelin täysin omaan kontrolliini ja painettua vastustajan takaisin kuoppaansa, joka fiilistelynä vielä halusi esitellä taitojaan vielä 10 min sen jälkeen kun se oli varmasti hävinnyt. Kolmas peli eli se ratkaiseva, olin saavuttanut oikeasti siihen kohtaan sopivan pelilämmön ja tiesin, että siinä pelis mikään ei voisi pysäyttää mua tekemästä sitä päivän parasta peliä vs. UD vaikkakin UD:n parhaassa mapissa. Välittömästi pelin alussa tunsin jatkuvaa delaytä, todella häiritsevää, mutta kuitenkin pystyin kontrolloimaan peliä. En tiedä miksi ihmees se lagas, en tiedä oliko se smokn hosti vai mun pitkään päällä ollut koneeni, mutta joka tapauksessa tämä pieni delay oli todella sietämätön. En käytännössä koko pelissä onnistunut käyttämään kertaakaan staffeja. Huomasin jo DH:lle staffin ostettuani että ei helvetti ei tästä tuu mitään, joten jätin kokonaan pandalle staffin ostamatta. Oikeastaan sen pelin ratkaisi myöskin jälkiviisaana se yksi ainoa virhe minkä tein siinä tärkeimmässä taistelussa; erotin pandan ja DH:n toisistaan. Tämä oli UD:n triherocomboa vastaa typerin temppu minkä muistan miesmuistiin, totta kai se nukee jompaa kumpaa heroista ja kun ne on erotettu toisistaan arvaatte varmasti mitä silloin käy. Ei varmasti voi käydä hyvin, jos DH on rangen ulkopuolella staffin kans low hp:lla ja kykenemätön tulemaan lähelle UD:n heroja burnaamaan. Nuo virheet maksoivat mulle sen pelin, jossa periaatteessa mulla koko aika oli pieni yliote vastustajaan, exponkin sain aivan helposti. Karvas pala oli hävitä tuo peli ja todeta että siitä napsahti klaanille lose. Vitutus oli arvattavasti korkealla, vaikkei kyseessä kovin tärkeät pelit olleetkaan. Tästä valveutuneena haluan antaa vihjeitä meidän tulevaisuuden pelaajille, kuinka valmistautua cw:n oikein. Tärkeää on juuri tuo warm-up juuri ennen omia pelei, ei tarvi olla paljoa, mutta sen verran, että on jonkinlainen pelituntuma ja sormet liikkuu suunnilleen sillein kuin pitäisi. Silloin vältätte häviämästä sen ekan pelin typeryyttänne, skillittömyyttänne sen voi hävitä kuka vaan. Tärkeää on pitää pää kylmänä ja ajatella tuo peli tavallisena ladderpelinä sen kummemmin ajattelematta vastustajaa. Ensimmäinen peli yleensä määrittää ja ohjailee seuraavaa peliä, siinä vastustaja tulee tutuksi jossai määrin ja on kaksi vaihtoehtoa; joko te annette viholliselle henkisen yliotteen tai viette sen siltä. Yleensä mitä suurempi rape on, sitä suuremmalla todennäköisyydellä se on heti kakkospelis kovimmalla mahdollisel takul teidän kimpus. Muistakaa siis pää kylmänä ja semmoinen suoritus joka todistaa vastustajalle että susta on vastusta. Toisaalta jos haluatte huijata vastustajaa, pelatkaa aluksi rennommin kuin se, antakaa sille tilaa kontrolloida peliä, silloin se yleensä tulee suuremmalla riskillä teidän päälle eikä välttämättä osaa olettaa teidän todellista skilliä ollenkaan ja saakin seuraavas pelis niin kuonoon, että menee sekaisin ja häviää sen seurauksena kolmannen pelin. Nää on tärkeitä juttuja, että tosiaan opitte alusta asti siihen, että pidätte tunteet kurissa omien pelienne ajan. Sen jälkeen saatte vuodottaa ja tunteilla, vaikka kuinka, mutta kun pelaatte älkää antako "tunteille" mitään tilaa. Älkää arvioiko vihollistanne tai itseänne, älkää yrittäkö liikaa hienoja vaan pelaatte peruspelin, joka näyttää siltä kuin se olisi kunnollinen peli. Sillä taval teillä on parhaat mahdollisuudet. Monet pelaajat tekee ittestään huonompia vaan sillä, että ne olettaa vihollisensa niin paljon paremmaksi, että luovuttaa jo ennenkuin peli alkaa ja suoranaisesti tarjoaa viholliselle sen mitä ne etsii: voittoa. Tekee typerän takun, microaa tavallista huonommin, pelkää vastustajaa tjms. Nää kaikki tuhoaa teidän omaa peliä koko ajan, jos annatte niille vallan, vihollinen käyttää sen hyväkseen. Seuraavaksi tärkeä juttu on se, että olen huomaavinani semmoista asennetta myös itseltäni cw:ssä, että luotetaan tiimikavereihin niin kovasti, että omassa pelissä ei niin välitetä lopputuloksesta. Eilen oli ilmassa sitä, että foot ja smokn selvästi yliluotti mun ja divin iskukykyyn ja sillä tavalla heikensi omia mahdollisuuksiaan voittaa. Siinä vaihees ku divi hävisi toisen peleistään, koko tiimi oli henkisesti luovuttanut. Älkää ikinä jättäkö mitään tiimille, minkä voitte hoitaa itse. Se ei ole mitenkään hienoa, että luotatte niin paljon tiimiin, ettette sen takia halua itse voittaa sitä suorilta. Tiimissä on tärkeintä, että kaikki yrittää voittaa kuin olisivat ratkaisijoita, silloin ei yleensä tarvitse mennä niin hilkulle ja kasata viimeisille pelaajille hirveää taakkaa, että nyt täytyy voittaa, joka pahimmassa tapauksessa heikentää myös niiden suorituksen. Eli tästä yhteenvetona, häviöt tekee meille hyvää, ainoastaan häviöt mittaa tiimin ja sen kuinka hyvin pystytään tiiminä eheytymään ja voittamaan seuraava cw entistä kovemmin. Myös jälkiviisautta cw:n jälkeen esiintyy vieläkin erityisesti osastolta katsovat lineupin ulkopuoliset pelaajat antavat pelaajille niin obseissa kuin garenan chatissä aivan suoraa palautetta esityksestä. "et nyt tainnut ihan pelata omaa tasoasi" tai "mitä vittua toi oli?". Tämmönen tuhoaa tiimin joka ikisen cw:n, koska osataan voittaa yhdes, mutta häviön hetkel syytetään toisiamme kuin viimeistä päivää, joka tuhoaa koko tiimin motivaatioo ja ruokkii pelaajien kesken kaunaa. Älkää siis itse sortuko haukkumaan pelaajia tai arvostelemaan heidän pelejään pelin jälkeen. Semmoset kommentit kuin "olipas nolo häviö" tai "et pelannut omalla tasollas" yleensä saattaa todella loukata pelaajaa, joka on just yrittänyt parhaansa. Näillä ohjeilla seuraaviin taisteluihin. T: peterra
|