Statistics |
|
Total online: 1 Guests: 1 Users: 0 | |
|
|
| | |
| Main » 2009 » February » 14 » Peterran mietteitä WC3- skenen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta
02:34 Peterran mietteitä WC3- skenen nykytilanteesta ja tulevaisuudesta |
Tästä aiheesta pidin jo henkevän puheen Santulle eilen ja nyt voisin
toistaa sen parhaita kohtia tänne henkilökohtaisesta mielipiteestäni;
Tämä on monella todella kaukaiselta tuntuva asia, mutta se on fakta,
että e-sport scene on erittäin pahasti sidoksissa maailmantalouden
tilanteeseen. Sponsoroivat firmat eivät yleensä ainakaan euroopassa ole
pistäneet koko toimintaansa e-sporttiin kiinni, tarkoittaa sitä siis,
että e-sport ei pysty pitämään yllä toimintaansa, kun sponsorit lähtee
ensimmäisenä hankkimaan firmalle lisätuloja miinustamalla
ei-pakollisista rahan sijoituskohteista. Tässä tilanteessa ne
ensimmäisenä irrottautuu sponsoroimasta klaaneja ja siirtyy
sponsoroimaan yhtä pelaajaa tai paria pelaajaa, määrärahoja
pienennetään joka tapauksessa. MYM on ensisjainen syyllinen siihen,
että se nousukauden aikana nostatti pelaajiensa hinnat niin korkeiksi
että ne pysty haalimaan maailman parhaan tiimin, jolloin koko scene
toisti sen peräs, eli hyvät pelaajat alkoi vaatimaan yhtä kovaa palkkaa
kuin mymin jätkät että ne pysyy mukana toiminnassa. Tämä johtikin
sitten taloustilanteen huonontuessa siihen, että koko MYM-organisaation
määrärahoja supistettiin ja veikkaisin että pelaajat eivät suostuneet
luopumaan palkastaan tai toisistaan, joten luonnollisempi ratkaisu oli
lopettaa koko tiimi. Tämä kuvio on toistunut käytännössä koko
saksalaisen scenen klaaneissa, saksalaisvetoinen super-klaani vaihto
koko lineuppinsa parhaassa nousujohteessa (mtw oli ykkösklaani tän
seasonin wc3l:ssä ja pelaajat oli vahvas shapes) mutta ylläpito ei
yksinkertaisesti riittänyt ja koko homma palautettiin saksalaiskäsiin
(joka luonnollisesti oli vaan sceneen läpitullut peitetarina, jotta
todelliset syyt eivät näkyis) eli selitys oli "halutaan takaisin
kotimaisille juurille" ei suinkaan, sponsori sen sijaan halusi rahansa
parempaan käyttöön ja tiimi joutui tyytymään halvempiin kotimaisiin
pelaajiin. Tämä suhdanne jatkuu nyt ainakin seuraavan 2 vuotta, tiimejä
tulee kuolemaan kun sponsorit vie rahansa rahastoihin tai sijoittaa ne
työvoimaansa toisin kuin noususuhdanteessa. Se toinen pommi
warcraftin scenelle on se, että jos määrärahat jo nyt alkaa olla
pelaajille pro-tasolla tiukilla, sitä on turha odottaa, että kun tulee
kilpaileva scene, starcraft II, warcraftin scene pystyy ylläpitämään
itseään. Se jo riittää, että parhaat pelaajat siirtyy starcraft 2:n, ne
vie faninsa sinne mukanaan halusitte tai ette. Pelaajien muka jäljellä
olevat sponsorit siirtyy starcraftiin ja syntyy yhtenäinen isompi
starcraft/war3 commmunity starcraft II:n megacommunity. Sitä mukaan si
warcrafti heitetään kaikista isoista turnauksista pihalle ja pelaajien
sponsorointi päättyy. Jäljelle jäävät funpelaajat ja ne jotka oikeasti
haluaa pelaa tätä, kilpailuhenkisyys katoaa ja ne jotka haluaa
pelitunneillensa vastinetta (tai saavuttaa pro:n tason) siirtyvät
scenen mukana sinne missä rahaa vielä on tarjolla. Täysin warcrafti ei
kuole vielä moneen vuoteen, aina löytyy funpelaajia ladderista kuten
nytkin, mutta se pääpainotteinen koordinoitu
treenaaja-solo-pelaajakanta kyllä siirtyy aivan täydelllisenä starcraft
II:n. Monet sanoo, että kattokaa stacraft 1:sta ja mikä scene sillä on
hengis vielä 10 vuotta releasen jälkeen. Tää on hyvä pointti, mutta
valitettavasti warcrafti ei ole kiinassa EIKÄ koreassa edelleenkään nyt
niin iso hitti kuin starcraft on/on ollut. Pelkästään se, että koko
korean kansakunta käyttää starcraftia lähes markkinatuotteena ja maansa
symbolina on syy siihen, minkä takia starcraftin scene on pysynyt
koossa koko tän ajan ja kilpailu on edelleen kovaa. Mutta warcrafti ei
ole missää maassa noussut kansalliselle tasolle, ei edes kiinassa, joka
oli sen viimeinen toivo. Pelaajakunta ei vaan yksinkertaisesti riitä
ylläpitämään sceneä yllä, varsinkin kun euroopassa pelaajat ihan
oikeasti karkaa uusiin peleihin. Starcraftin stoori ei siis toistu
warcraftin kohdalla valitettavasti eli scene kyllä kuolee ja tipahtaa
isoista turnauksist välittömästi kun starcraft II ponnahtaa pihalle.
|
Views: 340 |
Added by: Akee
| Rating: 5.0/1 |
| |
| | |
|
|